SIM-kort tips og feilsøking
Tips for Iphone og SMS til Sikom-produkter :
Hvis du har problemer med å nå frem med SMS til din Sikom-sentral og bruker Iphone for å sende meldingene, har vi et par tips.
- Hvis du har 12-sifret telefonnummer på SIM-kortet inni Sikom-sentralen og bruker Iphone for å sende meldinger til den, legg inn +47 foran nummeret på kontakten din i telefonlista. Hvis ikke, tolker Iphone de to første sifferne som landskode og prøver å sende meldingen til et annet land. Sikom-sentralen vil da ikke motta meldingen.
- Slå av Imessage på Iphone, slett de gamle meldingene du har sendt til Sikom-sentralen. Skriv meldingene på nytt og send. Imessage-funksjonen har i visse oppdateringer av Iphone operativsystem vært plaget med programvarefeil som gjør at meldingene blir sendt som Imessage til enheter som ikke er kompatible.
Generelt for alle mobiltelefoner.
Ikke bruk signatur på SMS-meldingene dine. En slik signatur legges typisk til på slutten av SMS-meldingene dine og kan se slik ut: «Sent from my Smartphone». Dette kan sende uønskede kommandoer til Sikom-sentralen og endre innstillinger, i verste fall gjøre sentralen utilgjengelig. Løs problemet ved å slå av signatur for SMS på telefonen din. Deretter må man sannsynligvis nullstille brukerkoden på sentralen.
Informasjon om SIM-kort
Vi har en del spørsmål rundt dette med SIM-kort fra forskjellige operatører og råd rundt bytte av SIM-kort. Vi har laget en liten oppsummering som vi håper kan hjelpe deg videre.
(Har du Sikom Living system på sentralen din eller HyttaMi fra Defa, kan du se bort fra denne informasjonen, fordi du ikke trenger å skaffe SIM-kort selv med disse løsningene.)
Eldre Sikom-sentraler, styres ved å ta frem mobilen og ringe eller sende SMS til et telefonnummer/SIM-kort som er montert i sentralen. Det sitter et egenanskaffet SIM-kort inne i sentralen, levert av Telenor, Telia eller andre operatører. Noen ganger må disse SIM-kortene byttes, restartes eller nullstilles fordi de ikke fungerer lengre, er ustabile eller må byttes av andre årsaker. Bytt SIM-kort om du har problemer med å oppnå kontakt med Sikom-sentralen, eller at man opplever annen ustabilitet. (For eksempel blinkende lamper på sentralen, hvis sentralen må slås av/på for å fungere eller lignende.)
Kanskje har du solgt hytta og den nye eieren vil styre anlegget ? Da må den nye eieren skaffe seg et nytt SIM / abonnement.
Hvilke SIM-kort / abonnement fungerer i Sikom-utstyr?
Sikom anbefaler å bruke Telenor M2M eller Telia Telematikk SIM-kort og abonnement. Det er viktig å merke seg at de fleste SIM-kort som sendes ut fra operatører i dag kun fungerer i moderne mobiltelefoner og utstyr, ikke i eldre 2G utstyr. Ved bestilling kan det være praktisk å be om at kortet leveres uten PIN-kode. Da slipper man å fjerne PIN-koden selv. Å fjerne PIN-kode selv er mulig, men ikke alltid så enkelt. For å fjerne PIN selv, må kortet settes inn i en mobiltelefon, den startes opp, man må taste PIN og man må inn i sikkerhetsmenyen for SIM-kort på telefonen og deaktivere PIN-kodesjekk.
Først da blir kortet åpent og vil ikke kreve PIN-kode når man bruker det i Ring Hytta Varm-systemer.
M2M – abonnement har en god del tekniske fordeler.
- Sikkerhet: M2M telefonnummer legges ikke ut på opplysningstjenestene.12-sifret telefonnummer.
- Driftsstabilitet: M2M trenger normalt ikke restartes eller oppdateres.
- Kontroll: Forbruk faktureres, ingen bekymring for stenging av abonnement om det ikke brukes jevnlig eller fylles på penger med jevne mellomrom.
Disse kortene / abonnementene skal kunne brukes:
- Telenor M2M Total / Hyttealarm
- Netcom/Telia M2M (bedrift) / Netcom/Telia Telemetri (Privat) NB : Har ikke støtte for eldre, oppringte sentraler (taletrafikk)
- Netcom/Telia kontantkort startpakke. – Anbefales ikke pga lavere driftssikkerhet.
Dette er kort og abonnement som Sikom pr. dags dato har fått tilbakemelding om at skal fungere. Disse opplysningene kommer fra kunder som har gitt tilbakemelding til Sikom. Sikom må ta forbehold om at opplysningene stemmer og eventuelle endringer som gjøres av operatørene.
SIM-kort som ikke kan brukes i Sikom-utstyr
I dag kan man ikke lenger bruke alle typer SIM-kort i maskin-utstyr, som f.eks.Ring Hytta Varm-sentraler.
Det finnes forskjellige typer SIM-kort og abonnement, og mange av disse har funksjoner og egenskaper som ikke vil fungere i «maskin-utstyr», som Ring Hytta Varm. Det er et absolutt krav at det er mulig å slå av PIN-kodesjekk på SIM-kortet man skal bruke.
Nye kontantkort fra Telenor ser ikke pr.dags dato ut til å fungere i maskin-utstyr, uten at datatrafikk blir aktivert. Telenor innførte fra 13.August 2024 en kobling mellom SMS og datatrafikk. Dvs dersom man slår av data, vil heller ikke SMS sendes/mottas. Ved konvertering til M2M Total, fungerer kortene ok. Nye SIM-kort fra andre mindre operatører, har vi mange henvendelser om at ikke fungerer.
Kontantkort anbefales ikke på grunn av at disse må lades og bruke sms-trafikk med jevne mellomrom for ikke å bli stengt ned automatisk. Dette er særlig uheldig hvis man har alarmvarsling, temperaturovervåkning eller er avhengig av varmestyring.
Tvilling/trilling-kort kan ikke brukes, fordi alle innkommende sms, MMS og anrop kommer til GSM-enheten og kan skape problemer. I tillegg kan man risikere at sentralen din svarer på og avslutter anrop som du ønsker å motta på mobiltelefonen din.
Aktivere SIM-kortet.
Når kortene leveres, er de som oftest ikke aktivert hos mobiloperatøren. Ring mobiloperatøren eller gå på nettsiden deres og få aktivert SIM-kortet for bruk. Kortet blir da normalt aktivt for bruk i løpet av et kvarter. I noen tilfeller må datatrafikk tillates for at kortet skal kunne fungere med SMS-trafikk. (Telenor kontantkort)
Fjerne PIN-kode fra kortet.
Hvis et SIM-kort skal monteres i Sikom-utstyr, må man fjerne PIN-kode fra kortet før det monteres! Du kan gjøre dette selv ved hjelp av en mobiltelefon (se telefonens manual for mer informasjon), eller stikke innom en teleforhandler og få fjernet pin-koden. (Ta med ark med pin og puk) Sjekk at PIN-kode er deaktivert ved å slå telefonen av og på, bekreft at telefonen starter opp uten å spørre om PIN-kode. Test gjerne etterpå at kortet er aktivert hos operatøren og fungerer, ved å sende og motta SMS med telefonen.
Montere SIM-kort i sentralen
Før du monterer SIM-kortet i Sikom-sentralen, må den slås av ved å bryte strømmen. Slå av hovedstrømbryter i sikringsskapet, eller trekk ut strømadapter om dette er en veggmontert sentral. Hvis sentralen inneholder et backupbatteri, må man eventuelt følge riktig prosedyre for å slå produktet helt av. (Se manual) Hvis ikke, vil Sikom-sentralen henge seg opp og ikke fungere før man slår den av og på.
- Monter nytt SIM-kort i sentralen (se manual), husk å sette kortet riktig vei. Vær varsom så SIM-kortholder ikke blir skadet.
- Slå deretter på hovedstrømbryter eller sett i strømadapter. Om nødvendig, – slå på sentralen. (Se manual)
- I løpet av ca 2 minutter skal sentralen være klar til å styres.
Sentralen responderer ikke på SMS-styring, hva gjør jeg ?
Her har vi samlet en del gode råd, i prioritert rekkefølge:
- SMS-svar fra sentralen kommer tregt, noen ganger uteblir svaret ? Mobilsignalet er varierende og dårlig. Sjekk antenne, monter utendørs antenne ?
- Sjekk med manualen for ditt produkt, at du bruker rett skrivemåte i SMS
- Sjekk om koden på sentralen din er den samme som du bruker når du sender SMS. Eventuelt resett koden på sentralen din (4 siffer) Se manual for din sentral.
- Sjekk med operatøren på SIM-kortet i sentralen, (Telenor, Telia el.) at SIM-kortets abonnement er aktivt. Er dette et kontantkort, sjekk at dette er aktivt og har penger igjen på saldo. Har dette vært stengt og åpnes igjen, kan det hende du må restarte SIM-kortet / sentralen for å få SIM igang igjen.
- Ring telefonnummeret til SIM-kortet i sentralen. Husk å bruke +47 foran nummeret, eller riktig landskode. Sjekk responsen.
- “Nummeret er ikke i bruk” betyr at du ringer feil nummer, eller at abonnementet er stengt.
- “Abonnenten har slått av telefonen eller er ikke tilgjengelig”. Sentralen din har ikke kontakt med GSM-nettverket. Sjekk om sentralen er strømløs/avslått, har mistet GSM-signalet eller har dårlig GSM-signal. Om denne besjeden kommer av og til, sjekk om GSM-dekningen er dårlig. Er dette i orden, – gå til punkt 6 og 7 i veiledningen og sjekk SIM-kort.
- Sentralen legger på røret ganske umiddelbart ? Sentralen har kontakt med GSM-nettet og er sannsynligvis teknisk i orden. Kontroller skrivemåte SMS, brukerkode og evt nullstilll brukerkode. Se avsnitt lengre ned om +47 foran telefonnummer og signaturer på SMS-meldinger. Om dette er et kontantkort, kan det være tomt for penger, slik at sentralen ikke får returnert SMS til deg.
- Slå sentralen helt av, deretter på igjen. (Restart av SIM-kort) Se punkt “Montere SIM-kort i sentralen” for detaljer.
- Sjekk om SIM-kortet har låst seg. Slå sentralen helt av. Ta ut SIM-kort. Sett SIM-kort i en mobiltelefon. Start opp telefonen. Slett alle meldinger som eventuelt ligger lagret på SIM-kortet. Sett SIM-kortet tilbake i sentralen, start opp sentralen. Det kan være lurt å slette telefonnummeret til SIM-kortet fra opplysningstjenestene, slik at du ikke mottar uønskede SMS, bildemeldinger, oppringinger, reklame og lignende. Et godt alternativ er å bytte til et M2M-abonnement med et nytt 12-sifret telefonnummer. Disse numrene er unntatt fra opplysningstjenestene.
- Når du først har en mobiltelefon å teste med, sett sentralens SIM-kort inn i telefonen og sjekk at signalmottaket på telefonen er tilstrekkelig for å kunne ringe og sende/motta SMS. Test dette med telefonen.
- Skaff deg et nytt SIM-kort rett fra operatøren, f.eks. Telenor, som er laget for styring av maskin-utstyr/Ring Hytta Varme, – såkalte M2M SIM-kort/abonnement. Se anvisning lengre opp på siden for hvordan du går frem for å bytte SIM.